Thursday, June 7, 2012

Setiap yang Hidup pasti akan merasai Mati.

Assalamualaikum..

Hurm..ni kisah hidup ak..saje nk share..

Tanggal 4 Jun 2012, hari Isnin, jam 12++ tgh hari ak dpt msg yg berbunyi :-
'wan meninggal dunia'. Terus hilang senyuman. Innalillah. Ade sikit rasa terkilan. Btw, 'wan' adalah panggilan utk seseorang yg berpangkat nenek bg ak. Wan mengidap kanser darah. Ak dgn wan xde pertalian ape pon..cuma diringkaskan disini, wan kuanggap sbg saudara dekat. Kali terakhir ak melawat wan, wan pegang erat tgn ak ketika ak bersalaman dgnnya. Mcm tak mahu dilepaskan. Wan tgk muka ak lama2. Mungkin wan tau yg masa utknya di dunia sementara ni makin hampir ke hujungnya. Masa tu, ak ade terasa dlm hati utk melawat wan lg. Tapi, tak kesampaian sampai lah hari ak mndapat berita pemergian wan.

Okey, mungkin ade sesuatu yg terkesan kat hati ak..sbb tu ak tulis entry ni..masa hari kejadian, buat pertama kalinya ak berada dan bersama jenazah ketika sebelum dimandikan sehingga selesai kafan. 

Ok, biar ak cerita mengenai diri wan setakat pemerhatian dan perkenalan ak ye. Bg ak, wan adalah seorang nenek yg sgt penyayang. Tutur kata wan lemah lembut. (Oh, ak kenal wan x lama..tp xtau kenapa ingatan terhadap wan tersemat erat dlm minda ak)..Mungkin sbb wan seorang yg penyayang..kan kasih syg boleh mendekatkan hati..mungkin..btw, sambung..wan seorang yg melayan tetamu dgn baik. Wan kulihat sebagai ibu yg berjaya (melalui pemerhatian terhadap anak2 wan)..ak ade mendengar cerita bahawa wan adalah guru mengaji di kampungnya..wan seorang yg cekap di dapur..sgt pandai membuat kuih 'topi mexico'..

Berbalik kpd hari terakhir wan..sebenarnye, ak x pernah mencium jenazah..even jenazah datuk (meninggal ketika ak kecil), dan jenazah nenekku sendiri (ak tdk berada di hari terakhirnya)..tp, sbb sebenar adalah ak takut..mungkin sbb status jenazah pada ketika itu adalah jenazah dan bukan org hidup..tp melihat jenazah wan..ak sgt rasa nak cium..ramai anak cucu wan cium wan..ak tgk je..sbb takut..campur segan..sbb ak bukan sesapa pon dgn wan..tbe2 nk cium2 jenazah pulak..tp bila org dah x ramai sgt tu..ak pon beranikan diri..sbb rasa nk cium sgt kan..then masa ak cium tu..jenazah wan wangi dan dingin..tbe2 rasa sayang sgt dkt wan masa tu..ntah kenapa..tp ak rasa mst sbb wan seorang yg penyayang..mesti semua tu..layanan semua org terhadap jenazah wan masa hari tu..mst sbb wan penyayang.

Sepanjang masa hari tu, anak wan sentiasa peluk jenazah wan..bukan peluk nangis2 tu..tp peluk dgn penuh kasih syg..x pernah ak tgk jenazah yg sgt dikasihi begitu..kemudian wan dimandikan..ustazah mandikan wan dgn penuh cermat dan hormat..kehormatan wan terjaga..tdk sikit pon tersingkap kain penutup sehingga menampakkan ape yg perlu ditutup..kemudian, setelah selesai, ustazah meminta salah seorang anak wan utk mengambil wudhu' utk wan..masa tu..ak terasa sebak..sbb cara anak wan ambilkan wudhu' tu..penuh sempurna dan cermat..sekali lg..penuh kasih syg..org yg tdk pandai menyayangi tdk akan disygi sebegitu..jd, wan mmg seorang ibu penyayang.,

Setelah selesai, wan pun dikafankan..masa ni, tbe2 ak terasa wan mcm pengantin yg sedang disiapkan..tp utk bertemu Pencipta..wan disiapkan penuh rapi..cantik..kemas..penuh hati2..wan dilayan sgt baik..bile dah siap, wan dipakaikan minyak wangi..dibedakkan..dicelak..persis menyiapkan bakal raja sehari..ramai anak cucu yg meninjau2..sama ada wan dah sap ke tak..sama mcm kita tertgu2 pengantin..

Melihat tu semua, buat ak rasa..betapa pentingnya orang lain dlm hidup kita..sbb bila nyawa telah meninggalkan jasad kita..tak ada satu perkara pon yg mampu kita lakukan sendiri..semua dgn belas ihsan org lain..hatta mengangkat wudhu' sekalipun..

Berbalik kpd kisah wan..setelah wan disolatkan, kemudian wan pon dikebumikan..lupa ak nk ckp..wan dan atuk sgt romantik..masa wan sakit..atuk pimpin tgn wan ke meja makan..so, bila wan pergi, masa wan dikebumikan..ak tgk muka atuk..atuk sedih..pemergian org yg bersama kita sentiasa..mmg terkesan..

Sampai hari ni..ak masih teringat dekat wan..harap2 wan dilayan dgn baik juga di alam barzakh..Amin..

Sesiapa yg baca entry ni, sila sedekahkan Al-Fatihah buat wan yer. Semoga, ketika kita pergi nanti, akan ada org yg membantu menyedekahkan Al-Fatihah buat kita..sbb ayah ak pernah berpesan..'org yg dah pergi ni ibarat berada di tgh lautan..mereka mengharapkan bantuan drpd kita yg masih hidup (ibarat berda di daratan)..utk menyampaikan ape2 bekalan buat mereka..jd..sedekahlah ape yg kita termampu, semoga Allah menerima amal kita dan mengampunkan dosa kita. Amin.








1 comment:

nurul eliana said...

ya!ihope too kak,insyaallah sejahtera lah dia di sana....